Integraal advies bij Omnis Financieel Adviesgroep
We interviewen Arno Kerkvliet, manager bij Omnis Financieel Adviesgroep in Lelystad. Sinds 2017 is Arno werkzaam bij Omnis, waar het kantoor inmiddels een jaar gebruik maakt van de software van Faster Forward. Arno is afkomstig uit het bank- en verzekeringswezen. Hier is hij ooit begonnen als adviseur bij Reaal verzekeringen. Na de fusie met SNS Bank heeft hij als kantoormanager gewerkt en later als projectmanager verschillende grote projecten begeleid. Na ruim 22 jaar heeft hij uiteindelijk de overstap gemaakt naar een accountantsorganisatie in de Randstad. Een geheel andere tak van sport zoals hij dit zelf beschrijft.
Totdat hij op een dag de functie van manager bij Omnis voorbij zag komen. Een mooie functie in het prachtige Flevoland. Vooral het algemeen management en bedrijfsvoering spreekt Arno aan. Door een mix van HR, IT en financiën is het een naast een uitdagende functie ook een afwisselende functie.
Omnis staat voor allesomvattend
Dit sluit aan bij het doel van Arno en zijn collega’s. Namelijk ervoor zorgen dat de klant kan genieten van een leven zonder zich druk te maken over financiën in de brede zin. Door advies te geven op basis van financiële planning over hypotheken, pensioenen, verzekeringen en belastingen laten ze de klant meegroeien met zijn of haar geldzaken.
Arno: “Omnis staat voor allesomvattend. Zo willen we ook graag te werk gaan. Dat heeft te maken met de verschillende specialismen van onze adviseurs”.
“We zijn blij dat deze software veel mogelijkheden biedt en dat we onze werkprocessen verbeteren. Zo maken we optimaal gebruik van het systeem.”
Van vraag naar oplossing
Het team van Omnis bestaat uit 10 personen met ieder zijn eigen specialiteit. Wel werken zij allen vanuit dezelfde drie kernwaarden: Betrokken, begrijpelijk en oplossingsgericht. Door goed te luisteren naar de klant kom je als adviseur te weten wat de klant beweegt. Voor iedere klant wordt de tijd genomen om alles goed uit te leggen. Zo begrijpt de klant meer van zijn of haar financiële situatie. Dit schept inzicht en maakt het mogelijk om mee te denken met de klant. Zo gaat Omnis oplossingsgericht te werk om de vraagstukken vanuit de klant op te lossen.
Met een financieel plan leggen ze voor iedere klant de basis. Vanuit hier wordt er per klant bekeken wat de vervolgstappen zijn. Dit gebeurt op de afdelingen hypotheekadvies & financiële planning, pensioen & inkomensbelasting en verzekeringen.
Vinger aan de pols met OmnisCare
Bij Omnis Financieel Adviesgroep zijn ze druk bezig om OmnisCare meer in de etalage te zetten. OmnisCare is een serviceabonnement waarmee het kantoor nóg meer betrokken is met de klant. De klant realiseert zich bijvoorbeeld vaak niet dat een nieuwe baan invloed heeft op zijn pensioen. Hij heeft er dan baat bij heeft om even contact op te nemen met zijn adviseur, maar doet dit vaak toch niet.
Met OmnisCare willen Arno en zijn team beter contact onderhouden met de klant. Hiervoor wordt er één keer per jaar een contactmoment met de klant ingepland. Daarvoor wordt het financiële plan van de klant bijgewerkt. Er kan namelijk veel veranderen in een jaar. Door het contact is het voor de adviseur mogelijk om een juist beeld te scheppen van de huidige situatie. Ook bespreken ze of deze situatie nog in lijn staat met de toekomstige plannen van de klant. Als de situatie afwijkt of de wensen voor de toekomst veranderen, dan wordt het financiële plan bijgesteld. Op deze manier creëert het kantoor financiële rust bij de klant.
Omnis Financieel Adviesgroep geeft de klant financiële rust
Digitaliseren van persoonlijk contact
Bij Omnis geeft men de voorkeur aan persoonlijke gesprekken met de klant. Dit werkt voor hen beter dan een standaard vragenlijst, zo kunnen ze gerichter vragen stellen om de klantsituatie te begrijpen.
Arno: “Iedere klant is anders en heeft andere vragen. Complexe financiële vraagstukken wil je graag goed begrijpen, zodat je ook het juiste advies kan geven. Daarom is persoonlijk contact voor ons heel belangrijk”.
Waar eerst de gesprekken zich voornamelijk afspeelden op kantoor, merkt Arno dat tegenwoordig de klant net zo gemakkelijk een online videogesprek voert. Mede door Covid-19 is ook de adviesmarkt verder gedigitaliseerd. Zo blijven face-to-face gesprekken met iemand aan tafel belangrijk, maar wordt een digitale oplossing tegenwoordig ook prima geaccepteerd.
Arno: “Voorheen kwamen veel klanten langs op kantoor voor antwoorden op hun vragen. Tegenwoordig doen we ook veel gesprekken online via een videogesprek en dat werkt erg goed”.
Dit komt voor zowel klant als adviseur goed uit. Het kantoor heeft meer dan 3500 klanten, verspreid door heel Nederland. Voorheen kwam een klant naar Lelystad om een gesprek te voeren. Ook gingen adviseurs van Omnis naar de klant toe. Met een online videogesprek hoeven klanten niet meer speciaal naar Lelystad te komen en hoeft de adviseur niet meer door Nederland te reizen.
Vernieuwing softwaresysteem
Arno en zijn collega’s hebben jarenlang met een eigen softwaresysteem gewerkt. Deze is 15 jaar geleden ontwikkeld, maar het systeem voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd.
Voor de afweging tussen het opnieuw bouwen van een eigen systeem – en deze up-to-date houden – of het overstappen op externe software, hebben ze zorgvuldig de tijd genomen. Uiteindelijk gingen ze op zoek naar een nieuwe oplossing om terugkerende taken te automatiseren.
Arno: “Wij zijn een advieskantoor dat heel breed adviseert. Daarom wil je natuurlijk ook dat alle werkprocessen worden uitgevoerd in één systeem. Je wil geen aparte systemen hebben voor schade, hypotheken en pensioenen”.
Een enorme sprong voorwaarts met deze oplossing
Het heeft uiteindelijk twee jaar geduurd voordat het kantoor koos voor dit systeem. Na een online zoektocht naar een systeem dat voldeed aan alle wensen, kwamen ze uit bij Faster Forward. Na een kennismakingsgesprek en een live demonstratie is uiteindelijk de keuze gemaakt. Inmiddels werken ze al een jaar met de software van Faster Forward.
Arno: “De overstap naar dit systeem was voor ons een enorme stap vooruit. Dat komt natuurlijk ook omdat je met een sterk verouderd systeem werkte. Dan ga je naar een systeem dat al je klantgegevens beheert en waar ook nog veel automatische werkprocessen achter zitten. Dat werkt voor ons ideaal”.
Zo is Arno erg te spreken over de workflows in de software. Voorheen was er een hoop handwerk, terwijl de werkzaamheden nu soepeler verlopen en veelal automatisch gaan. Mede hierdoor hebben ze meer tijd vrij voor zaken die er echt toe doen en zijn ze minder tijd kwijt aan administratieve taken.
Voordelen
Alles in één systeem
Automatische werkprocessen met workflows
Boekhouding in het systeem
Geen dubbele invoer dankzij koppelingen
Minder administratief werk
Nieuwe en uitgebreide mogelijkheden met de software van faster forward
Arno geeft aan dat dit pakket heel veel functionaliteiten bevat. Door verschillende prioriteiten zijn er nog bepaalde functies, zoals de managementinformatie en SMART functies, die beter kunnen worden ingezet. Het belangrijkste is dat alle werknemers op een goede manier met het systeem werken. Hier ligt voor Arno de prioriteit.
Ook heeft het kantoor per 1 september haar oude administratiesysteem vaarwel gezegd. Ze voeren nu de gehele administratie uit in het systeem. Dat is ook weer een nieuwe stap, maar wel één gericht op de toekomst.
Arno: “We zijn blij dat de software van Faster Forward veel mogelijkheden biedt en dat we nog steeds onze werkprocessen verbeteren. Zo maken we optimaal gebruik van het systeem wat we hebben aangeschaft. Je ziet steeds nieuwe mogelijkheden, het is net een soort ontdekkingsreis”.
Ook gaat Omnis binnenkort aan de slag met het proces voor de aangiften inkomstenbelasting. Hierin hebben ze hun eigen ideeën om het proces te laten aansluiten op de werkwijze die gehanteerd wordt. Zo zetten ze het systeem steeds verder naar hun hand.
Allround advies blijft belangrijk in de toekomst
Voor het thema ‘vooruitdenken’ vragen we Arno naar zijn verwachtingen over de toekomst van financieel advies en digitalisering.
Arno verwacht dat allround advies in de toekomst nog steeds belangrijk is. Vooral de financiële planning waarmee Omnis haar klanten ontzorgd. Het blijft voor de klant belangrijk om te weten hoe deze er financieel voorstaat. Ook op het gebied van hypotheken en verzekering ziet Arno steeds meer digitalisering.
Arno: “Er komen steeds minder handjes aan te pas. Financieel advies blijft nog altijd heel belangrijk voor onze klanten. Maar de digitaliseringslag gaat steeds verder. Ik ben benieuwd wat de toekomst hierin gaat brengen”.
Ondertussen zijn ze op kantoor al druk bezig met vernieuwingen. Zo hebben ze sinds begin dit jaar een nieuwe website. Hierin worden ze geholpen door een marketingcommunicatie bureau, zodat de website up-to-date blijft.
Arno: “Onze website is eigenlijk het visitekaartje van Omnis Financieel Adviesgroep. Een actuele en frisse website is daarom erg belangrijk. Ook schrijven we blogs waarin actuele onderwerpen in de spotlight worden gezet”.
Daarnaast is Omnis ook aan het nadenken om social media nog meer in te zetten voor de doelgroep. Het kantoor moet het echter voornamelijk hebben van mond-tot-mond reclame, hierdoor zijn zij de afgelopen 17 jaren groot geworden.
Benieuwd naar de mogelijkheden van de software van Faster Forward voor uw kantoor?
Specialiteiten Omnis Financieel Adviesgroep