Hypotheekrente.nl
Youri, Jelle en Hielke (drie broers) zijn de eigenaars van Hypotheekrente.nl. Hun website was oorspronkelijk bedoeld om leads te generen, maar inmiddels doen ze veel meer dan dat. Zo hebben ze momenteel 8 eigen vestigingen en groeien ze hard door. Vorig jaar zijn ze gestart met de software van Faster Forward. Om meer te weten over hun bedrijf, interviewen we Youri Zwanepol.
Oorsprong
De broers wilden in eerste instantie mensen helpen met aflossingsvrije kredieten. Via internet adviseerden ze mensen over een lagere rente en aflossen op hun persoonlijke lening. Hun klanten en de AFM waren hier erg blij mee, maar toch wilden ze meer betekenen voor hun klanten.
Daarom werd in 2015 Hypotheekrente.nl overgenomen. Destijds was de website verouderd en leverde die weinig nieuwe leads op. Youri en zijn collega’s bouwden de website om naar een moderne versie en zorgden dat de actuele rentes automatisch ingeladen werden via De Nationale Hypotheekbond. Ook het aanvragen van een vrijblijvende offerte werd verbeterd, waardoor er (nog steeds) veel nieuwe leads binnenkomen.
“Veel kan online, maar men wil toch graag langskomen en je even in de ogen kunnen aankijken.“
Doorgroeien
Ook met hun eigen advies- en bemiddelingsdiensten groeit het bedrijf razendsnel door. De leads die binnenkomen via hypotheekrente.nl worden nu zelf opgevolgd. Hierbij willen veel mensen graag eerst een vrijblijvend voorstel of telefonisch contact. Ze nemen daarom al snel twee extra medewerkers aan om hun klanten te helpen.
Om verder door te groeien, is ook de juiste softwareondersteuning nodig. Gegevens en hypotheekaanvragen werden voorheen opgeslagen in Excel-lijstjes, e-mails werden verstuurd vanuit persoonlijke Office 365 mailboxen en documenten werden opgeslagen in lokale mapjes op de laptop. Daarnaast werden belangrijke klantgegevens opgeslagen in een adviespakket. Na verloop van tijd werkte dit niet efficiënt en gingen ze op zoek naar een centraal systeem als oplossing voor de gehele organisatie.
Youri: “Als je met drie of vier collega’s op kantoor zit, kun je makkelijk aan iemand vragen van wie het dossier is en wat de status is. Maar zodra je met meerdere vestigingen of vanuit huis werkt, is dit enorm tijdrovend.”
Overstap naar de software van Faster Forward
In 2020 is hypotheekrente.nl doorgegroeid naar zes vestigingen. Met hun kantoren rondom Rotterdam, Den Haag en Utrecht bereikt hun advies een groot gedeelte van de randstad. Om hun werkzaamheden te structuren en te organiseren, gaan ze in gesprek met Faster Forward.
Youri: “We moesten op verschillende plekken zoeken naar informatie en dat werkte voor ons niet meer. Als een bank belt, wil je gelijk een klantdossier openen waar alle informatie in staat. Zo help je de klant sneller en heeft hij dus sneller zijn hypotheek.”
Eind 2020 gaat Hypotheekrene.nl aan de slag me de software van Faster Forward. Hiermee beschikken medewerkers over alle benodigde informatie van de klant en zijn hypotheek. Bovendien is alles geïntegreerd in één online administratiepakket: e-mails, taken, diensten, agenda’s, producten, facturatie en meer.
Het team van Hypotheekrente.nl bij hun kantoor in IJsselstein
Vestigingen
IJsselstein, Amsterdam, Lopik, Montfoort, Schoonhoven, Utrecht, Voorne-Putten en Zoetermeer
Visie
Volledig onafhankelijk aanbieden van informatie over hypotheken en hypotheekrentes
Werken met de software
Nu de medewerkers met het systeem werken, is alles centraal geregeld. Het is eenvoudiger om iets op te zoeken en vanuit een centraal klantdossier wordt er gecommuniceerd. Hierdoor wordt de hypotheek sneller geregeld voor de klant.
Youri: “We kunnen alle kantoren nu veel beter managen. Zeker nu met corona werkt iedereen thuis en op verschillende tijdstippen. Dan is het belangrijk dat je de communicatie van je collega’s altijd in kan zien. We hebben nu gewoon meer overzicht.”
Daarnaast is Youri ook zeer positief over het snel aanmaken van facturen. Waar hij vroeger veel facturen handmatig aanmaakte, hoeft dat nu niet meer.
Youri: “Facturatie is eigenlijk een administratieve taak die niet zo leuk is. Met dit systeem gaat het snel en eenvoudig. Nadat de dienst geleverd is, wordt de factuur automatisch aangemaakt en klik ik hem in één keer door naar de notaris.”
Toekomstplannen
De broers hebben het doel om landelijke dekking te hebben met de beste en onafhankelijke adviseurs. Iedere consument moet binnen 30 minuten bij een hypotheekrente.nl kantoor kunnen zijn. Momenteel onderzoeken ze mogelijkheden voor kantoren in Amersfoort, Amsterdam en Eindhoven. Voor de randregio’s zijn ze op zoek naar onafhankelijke advieskantoren die zich willen aansluiten als partner.
Youri: “Jaarlijks zitten er één miljoen bezoekers op hypotheekrente.nl. Die willen we graag allemaal helpen, maar dat kunnen we niet alleen. Bovendien willen consumenten buiten de randstad graag een adviseur uit de buurt.”
Daarnaast vindt Youri het belangrijk dat de consument aan het stuur blijft. Met een hybride model kiest de consument zelf voor het gewenste communicatiekanaal.
Youri: “Wij willen flexibel blijven, zodat de consument zelf kan schakelen. Als iemand zijn zoektocht online start, maar later offline geholpen wil worden, dan moet dat kunnen. Iedereen is namelijk verschillend. We helpen met videogesprekken, live afspraken, telefoontjes, whatsappjes en zelfs volledig online. De consument is altijd vrij om te kiezen.”
Naast hypotheken richt hypotheekrente.nl zich ook op verzekeringen voor arbeidsongeschiktheid, leven en werkeloosheid. In de toekomst willen ze dit uitbreiden met schadeverzekeringen. Ook over het saneren en/of verbeteren van leningen (waar het allemaal mee begonnen is) adviseren ze nog steeds.
De vestigingen Utrecht, Zoetermeer en IJsselstein
Vooruitdenken
Tot slot vragen we Youri naar zijn visie op de toekomst van hypotheken: hoe ontwikkelt de hypotheekmarkt zich in de komende 10 à 20 jaar? Allereerst vertelt hij over execution only.
Youri: “We dachten dat execution only het hypotheekadvies ging veranderen, maar je ziet dat het mensenwerk blijft. De persoonlijke begeleiding van een financieel adviseur blijft bestaan. Zeker als het een zakelijke klant betreft met meerdere BV’s of er bijvoorbeeld een scheiding meespeelt. Dan is er gewoon maatwerk nodig. Execution only is wel handig voor kleine verhogingen van de hypotheek.”
Daarnaast denkt Youri dat er wel ontwikkelingen zijn bij specifieke doelgroepen.
Youri: “Jongeren gaan wél meer zelf online bemiddelen, als ze hiervoor korting krijgen. Wanneer de hypotheekrenteaftrek wordt verminderd, wordt online afsluiten steeds aantrekkelijker. Met brondata neemt ook het aanleveren van documenten af, waarmee de rol van de adviseur meer draait om het geven van een goed gevoel. Daarnaast wordt het verzilveren van de woning steeds interessanter voor senioren. De huizen zijn veel meer waard en er wordt minder nagelaten aan (klein)kinderen, waardoor senioren zelf iets met het geld kunnen doen.”